מילים מצמצמות רווחים 16 – ספטמבר 2022

מחזור 9 יצא לדרך

בשעה טובה ומוצלחת יצא בחודש יוני מחזור 9 לדרך עבור הצעירים והצעירות מעוררי ההשראה שלנו, אליהם צוותו חונכים נפלאים, שהגיעו עם רצון ומוטיבציה לתרום מהידע והניסיון שלהם. במחזור הנוכחי נפתחו 6 קבוצות חונכים, ויצאו לדרך 94 חונכויות.

 באזור הדרום נפתחה קבוצה אשר נפגשת בקרית גת ובה מצוותים צעירים וחונכים מאזור  אשדוד ועד באר שבע . את הקבוצה מוביל שמוליק שחר, מנהל אזור דרום. שהצליח תוך זמן קצר להמשיך ולייצר שיתופי פעולה מצוינים באזור, שהביאו צעירים  וצעירות מרחבי האזור שחיפשו מבוגר משמעותי שילווה אותם, וכן חונכים מעוררי הערכה, המגיעים  מרחבי החברה הישראלית, שחברו יחד לקבוצה הפועלת למען קידום הצעירים והצעירות שלנו. 

 

בנס ציונה נפתחה קבוצה אליה משויכים צעירים וחונכים מאזור השפלה. את הקבוצה מובילים עודד סימן טוב, מנהל אזור מרכז, וכן עדנה שטרית, המנהלת המקצועית בעמותה. עדנה גם פתחה את ביתה ומארחת את מפגשי החונכים, לצד מטעמים מעשי ידיה וידיהם של חונכי וחונכות הקבוצה. 

קבוצת תל אביב  בהובלתו של עודד סימן טוב, מנהל אזור מרכז. החונכת יעל פז, אשר לוקחת חלק בקבוצה מארחת את המפגשים במשרדי הארגון "קומרה קפיטל" בו היא עובדת ומעניקה לנו מקום נעים לקיים בו את הפגישות. 

קבוצת בית חירות בהובלתה של זהר יהלום, מנהלת אזור שרון וכרמל. הקבוצה נפגשת במשרדי העמותה ומשתתפים בה חונכים מאזור השרון והכרמל הדרומי.  חלקם של הצעירים המלווים ע"י החונכים בקבוצה, הגיעו דרך חברים ואחים בוגרים שלוו בעמותה בעבר.

הקבוצה בלוד הינה קבוצה ייחודית והיא המשך שיתוף הפעולה בין העמותה ל'וילה טרודה' בלוד. זהו המחזור השני בו משתתפים חונכים אשר מצוותים לצעירים אשר מתגוררים בוילה, וכן חונכים אשר מצוותים לצעירים שהגיעו לעמותה מאזור לוד והסביבה. שיתוף הפעולה מאפשר להרחיב את מעגלי ההשפעה של העמותה, ולהעניק שירות ליווי לחונכים גם במסגרת הוילה. 

קבוצה ייחודית נוספת מתקיימת בשיתוף מרכז הצעירים יוקנעם. זהו המחזור השלישי היוצא לדרך בשיתוף 'מצמצמים רווחים' ומרכז הצעירים יוקנעם. הקבוצה הינה קבוצה קהילתית המאגדת אליה חונכים מיוקנעם והסביבה אשר מצוותים לצעירי וצעירות העיר.

לירז, מנהלת מרכז הצעירים מספרת על שיתוף הפעולה: " תכנית המנטורינג עם מצמצמים רווחים משלבת כוחות יחד עם מרכז הצעירים  ומביא לשיא את העבודה הקהילתית המקומית. התכנית שמה את הקהילה במרכז ומקדמת את האנשים בעיר, וזה מאפשר מנוע צמיחה אדיר לעיר, בפרט לצעירים שעוברים תהליכים מדהימים. צעיר עובר תהליך במרכז הצעירים, מקבל החלטה, ואז יש תקיעות אחרי ההחלטה הזו. אם הוא רוצה לצאת ללימודים, לעשות רישיון נהיגה וכדו'. נדרשת מהצעיר השקעה לטווח ארוך והתמודדות לאורך זמן, וזה לא תמיד הולך בקלות,  בפרט כשלצעירים אין מבוגר שיהווה עבורם דוגמא אישית. ראינו בתוכנית חיבורים מאד מרגשים. מצמצמים רווחים היא עמותה שכייף לעבוד איתה, פתוחה לשינויים ולמחשבות חדשניות. זו כבר שנה שלישית, ואנחנו פותחים קבוצות גדולות ומלאות, עם מנטורים שמביאים את החברים שלהם, וצעירים שמביאים את החברים שלהם. אני רוצה להודות לכלל הצוות בעמותה, ולזהר יהלום שמובילה את הקבוצה. אני רואה את זה כתכנית שתמשיך עוד הרבה שנים במתוכנת הנוכחית. זה נותן מענה יוצא דופן, המעניק מענה ברמה הכי האישית ודחיפה בדרך. תודה על שיתוף הפעולה ובהצלחה לכולנו בשנה הבאה, שיהיה חג שמח ושנה מלאת עשייה משמעותית". 

אנו מודים לצעירים שנותנים בנו אמון, לחונכים הנפלאים שבוחרים לתת מהזמן ומהידע שלהם עבור הצעירים ולשותפים שלנו. תודה גם למנחי הקבוצות ולצוות המצוין שממשיך להצעיד את הארגון קדימה על מנת לצמצם רווחים בחברה הישראלית.

מלגה ע"ש שיינדי ויהודה אריה מרק

בשקט בשקט, בשנתיים האחרונות, זכו 4 צעירים בעמותת מצמצמים רווחים במלגה נדיבה. המלגה נתרמה ע"י זוג שבחר להישאר אנונימי, ולהקדיש מלגה זה על שם הוריה של האישה.

בשנה שעברה זכו במלגה שני צעירים עבור לימודי אקדמיים, השנה זכו שתי צעירות עבור לימודים מקצועיים. קיימנו ראיון קצר עם התורמת הנפלאה:

בעקבות מה החלטתם להעניק מלגה?

"שנים רבות לאחר שהלכו לעולמם , ובעקבות תביעה שהגישו הורי, שיינדי ויהודה אריה מרק, להשבת רכוש  מממשלת רומניה, קיבלתי כיורשת שלהם מענק כספי ממשלת רומניה. נעשה להם צדק מאוחר.

מתוך רצון לתת משמעות מיוחדת  למענק זה, שיבטא  את החשיבות הרבה שהייתה בעיניהם להשכלה – ואת המאמצים שעשו לתת לבנותיהם אפשרות ללמוד . 

החלטנו להעניק מלגה.

בהחלטה זו הייתה שותפה המשפחה כולה".

למה בחרתם דווקא בצעירים של עמותת מצמצמים רווחים?

"שמעתי על פעילות העמותה – התרשמתי מהקשר עם צעירים לאחר שירות  צבאי , אשר מתמודדים עם קשיים ונעזרים על ידי העמותה בשלב  משמעותי בחייהם. הפעילות המיוחדת של העמותה והלווי על ידי החונכים, מאפשר  למקסם את ערכה של המלגה. 

כמו כן הקשר עם העמותה אפשר לנו להפוך רצון, שאיפה, חלום – לתהליך מעשי, תוך בניית קריטריונים  למלגה ומתן אפשרות העברה ופיקוח על השימוש בה בצורה מסודרת".

השנה החלטתם להעניק מלגה לקורס מקצועי. מה הסיבות להחלטה זו?

"בחשיבה משותפת עם צוות העמותה הגענו למסקנה כי קורסים מקצועיים מאפשרים רכישת מקצוע באופן מהיר יחסית, ובהתאם מאפשרים כניסה לעולם העבודה, והם  פתח להמשך התקדמות. אך  לעומת המלגות להשכלה גבוהה, אין די מלגות לקורסים, ולכן החלטנו להעניק מלגות לקורסים".

מה הוביל אתכם בקריטריונים בבחירת המועמדים?

"ככל שנגבש קריטריונים, בסופו של דבר אנחנו עומדים מול סיפורי חיים, שהם מופת של התמודדות וגבורה אישית. בחירה קשה מאד .

הרצון שעמד בבסיס הוא שהלימודים יובילו  לתעסוקה, ולכן גם התייחסנו לתהליך הבחירה של העיסוק, מידת ההיכרות עם התחום, לאבחון תעסוקתי, ניסיון קודם בתחום  אם בהתנדבות, או בעבודה לא מקצועית".

איך הייתה עבורכם החוויה?

"כמו שכבר אמרתי, ההחלטה  לא הייתה קלה, מלווה בהתחבטות, אתה רוצה שהתרומה שלך תגיע למקום הכי נכון, שבאמת  תשנה משהו בחייו של מי שמקבל אותה, ואז  כשמחליטים , לוחצים על אנטר, ויש תחושת סיפוק ושמחה. 

וגם של געגוע גדול , והכרת תודה  להורי , על מה שאני קיבלתי מהם".

כמה מילים מאחת הזוכות במלגה:

"קודם כל אני רוצה להודות. תודה ענקית לנותני המלגה שממש הגשימו לי חלום ללמוד מה שהנשמה שלי רוצה כבר הרבה זמן, ובלעדיהם זה היה מאוד רחוק ממני: רכיבה טיפולית.

בעקבות קשיים שעברתי בחיי מצאתי מקום מפלט מאוד מרפא ברכיבה, ואני מאוד רוצה להעביר את זה הלאה לעוד אנשים.

זה פשוט מבורך לתת מלגה גם ללימודים שהם תעודת מקצוע ולא רק תואר וזה כל כך חסר היום.

אז תודה ענקית לכם שום דבר שאגיד לא יוכל לתאר את ההרגשה שלי!. פשוט תודה שיש אנשים טובים.

הגעתי למלגה דרך התוכנית של החונכות של מצמצמים רווחים – תוכנית מבורכת שבתור מישהי שקצת היססה בהתחלה, גם מבחינת זמנים או רצון להיפתח לעוד בנאדם ומה זה יתן לי ומחשבות כאלה ואחרות, נתתי לזה צ׳אנס כי זה נשמע לי מעניין וחשוב לשמוע ממישהו שיש לו ניסיון חיים והגיע למטרות שלו. זה נותן מוטיבציה והרגשת מסוגלות וזה מלמד המון ואני שמחה על הרגע שהצטרפתי והכרתי גם את זהר שתורמת המון לעמותה ומאוד מאוד עזרה לי. תמשיכו בעשייה המבורכת שלכם 🙏🏻❤️"

מנהל אזור גליל, גולן ועמקים- שגיא אבירן

לפני כחודש, ולאחר יציאתה של גל פרדקין לחופשת לידה, הצטרף אלינו שגיא אבירן כמנהל אזור גליל, גולן והעמקים.

שגיא בן 30, נשוי לשהם ואבא לנטע ויהל. במקור מקיבוץ מירב, בשנים האחרונות מתגורר ברחבי אצבע הגליל, כיום בחולתה. עובד סוציאלי, לאחר מספר שנים של עשייה בתחום המכינות הקדם צבאיות ועבודה עם צעירים בסיכון.

"אני מאמין שכל צעיר ראוי לזוג עיניים שיאמינו בו, יאהבו אותו וידחפו אותו להצליח בדרכו. אני מגיע לתפקיד הזה מתוך אמונה בחשיבות של יד מושטת וליווי לצעירים דווקא בשלב זה בחייהם. אני שמח מאד להצטרף לצוות, ולהמשיך בעשייה שכבר החלה על ידי קודמיי בתפקיד בצפון".

יום גיבוש לצוות 

במהלך חודש אוגוסט התקיים יום גיבוש לצוות העמותה.
יצאנו ליער בן שמן לארוחת בוקר, בה שיתפנו כל אחד בהרגלי הבוקר שלו. לאחר מכן יצאנו לסדנת נגרות יצירתית במודיעין בה כל אחד מחברי הצוות בנה יצירה ייחודית בעץ. סיימנו בארוחת צהרים ופעילות מגבשת בה למדנו להכיר אחד את השני בצורה מעמיקה דרך תמונות וחוויות קיץ מהילדות של חברי הצוות.
הכרנו בצורה מעמיקה יותר והתחברנו אחד אל השנייה, מצפים ומאחלים ימים דומים בהמשך.

תווי שי לצעירים ושי סמלי לחג לחונכים

בשיתוף פעולה ייחודי ומרגש של העמותה עם הקרן לידידות הענקנו תווי שי לחג לצעירי וצעירות העמותה בסך 500 ₪. מנהלי האזורים בחנו יחד עם חונכי העמותה את הצרכים של הצעירים בשטח, ולאחר בחינת כלל הבקשות הוענקו  97 תווי שי לצעירים מהמחזורים האחרונים, שמחולקים ממש בימים אלו. 

כאות הערכה והוקרה על מחויבותם ותרומתם המשמעותית, הענקנו לחונכים ולחונכות שלנו שי צנוע, שוקולד איכותי המיוצר ע"י 'עמותת גוונים של מתוק'. העמותה מעסיקה צעירים בסיכון
ומאפשרת להם לרכוש מקצוע ולהתפרנס בכבוד.

תחל שנה וברכותיה

בפתחה של שנה עברית חדשה ולקראת פתיחתו של מחזור 10, המהווה סמל לעשייה ותרומה משמעותית, המתמשכת מאז הקמתה של העמותה ועד היום, זו הזדמנות לומר תודה לכל החונכים והחונכות, המסורים והמחויבים שלנו ,שבוחרים לתרום ערך במסע המשמעותי המשותף, ולצעירים ולצעירות שלנו על המחויבות, הנחישות והדבקות במטרה.

שתהיה זו שנה של צמיחה, שגשוג, בריאות ושמחה לכולנו.

חג שמח ושנה טובה,

עודד וצוות העמותה.