מילים מצמצמות רווחים 11, דצמבר 2020

 

חמסה עלינו

בספטמבר התקיים הארוע השנתי במלאת חמש שנים ל"מצמצמים רווחים". סימנו את 2020 כשנה שתוקדש להעמקת הקשר בין צעירים, חונכים ושותפים ליצירת קהילה חזקה, המזמינה לחילופי מידע, חשיפת כשרונות וסיוע הדדי בין החברים בה. בין סגר קורונה א' לסגר ב', השתדלנו במיוחד לקיים את המפגש, שהוגבל לצעירים בלבד, חלקם אף סייעו בתכנון וההפקה של הארוע.

סדנת תופים מיכל עמרי

הבוקר נפתח בסדנת תופים שהובילו מיכל ועמרי, בהמשך הצעירים הכירו ושיתפו בקבוצות שיח, אכלנו טוב וקינחנו בהרצאתו המרתקת של מור ספיר, מטפס ההרים מעורר ההשראה.
המפגש היה מוצלח, שמח, מעניין ומילא לנו את המצברים.

 

הזולה שלנו ברשת

מי מכיר מילגה ליוצאי חבר העמים? מי רוצה לעבוד בספארי? מחפש פטיפון, יש לי חתול ספייר…בקיצור, ניפגש בדף הפייסבוק שלנו.
צעירים, חונכים ושותפים בעמותה מוזמנים להצטרף לדף : "מצמצמים רווחים – קהילה", כדי לחזק את הקשרים בכל הארץ, להגיב ולהחליף מידע בנושאי מלגות, הצעות עבודה, מסירת ציוד, אירועי עמותה ועוד…

השישי בדרך

מסתיים המחזור החמישי של הכשרת חונכים בעמותה. תודה מעומק הלב למנחי הקבוצות המופלאים, שליוו אותנו ברגישות ובמקצועיות רבה: רחל שרביט, רחל ויינשטיין, תמנה שמאלי, ורדה רפפורט, ורד לוי ועמית שריג. 

מפגש פרדה בנוכחות יו"ר העמותה, דורון אלמוג, יתקיים בזום ביום רביעי ה-23 בדצמבר בין השעות 18:30-19:30.

מחזור שישי ובו כ-120 מתנדבים שהצטרפו לעמותה במהלך 3 החודשים האחרונים החל את הכשרתו במפגשי זום. אנו מחלקים את המשתתפים ל-11 קבוצות, בהתאם למקום המגורים שלהם, כדי לאפשר הכרות בין מקומיים והתכנסות פנים אל פנים בהמשך הדרך.

החל מינואר 2021, מפגשי הקבוצות  יתקיימו ב: אשקלון, באר שבע, ירושלים, תל אביב, בית חרות, יקנעם, חיפה, כנרת, שמשית וכרמיאל.

מספר הצעירים המלווים על ידי העמותה במצטבר הינו 517 ומספר החונכים מעל 650.

 

חברים טובים באמצע הדרך

מתניעים פרוייקט בירוחם

אלירם אלימלך הדר יזרעאל טל אוחנה

אלירם אלימלך – סמנכ"ל העמותה והדר יזרעאל – רכז צעירים ומתנדבים באזור הדרום נפגשו עם טל אוחנה, ראשת העיר של ירוחם ואנשיה.
אלירם: "את טל הכרתי בימי העליזים במכון מנדל ומייד הבנתי שמדובר בדמות יוצאת דופן!
מנהיגה מלידה, כרזמטית, אמיתית וצנועה. אך ההתרשמות הכי חזקה שהייתה לי ממנה היא האהבה העזה והכנה שלה לתושבי העיר שבה גדלה והתחנכה. מדובר באישה מבריקה, אוהבת אדם, נשמה ענקית, ובעלת תפיסה חברתית עמוקה ומגובשת שמשולבת בעשיה אמיתית ומרגשת.
אני מצטט את מיקי נבו, שהיה מורה שלי במנדל, בעיקר כי יש לו הרבה יותר קילומטרים עם טל:
'אמרתי לעצמי בגאווה והתפעלות, שהייתי רוצה לי ולילדי, ראשת עיר כמו טל; והייתי רוצה למדינה הזו, מנהיגה כמו טל; והייתי רוצה שפני המדינה הזו שקצת התכערו במראה ובשיח.. יהיו בעתיד כמו פניה של טל'.
טל מייד הבינה את הכח האדיר של עמותת מצמצמים רווחים ואת התרומה הגדולה שאנחנו יכולים ביחד איתה להעניק לצעירי העיר. מייד רקמה תוכניות קדימה וביחד בנינו מתווה פעולה שיותאם במיוחד לצעירי ירוחם שגרים בעיר ומחוצה לה".

מה שבטוח – ביטוח מגדל

שיתוף פעולה ייחודי בין חברת הביטוח מגדל למצמצמים רווחים הותנע ביוזמתו של עמוס מגידס, חונך בעמותה ומומחה פנסיוני שמלווה אותנו בהתנדבות.

פנסיה דצמבר 2020

עמוס, יחד עם עו"ד אייל ידין – סמנכ"ל ומנהל תחום פיתוח עסקי והפצה הביאו לידיעתנו את העובדה שקיים מחסור ביועצים דוברי אמהרית בתחום הפנסיוני.
כך נולדה היוזמה לפיילוט משותף, במסגרתו יוכשרו כסוכני ביטוח פנסיוני מספר צעירים מהעמותה, במימון מלא של חברת הביטוח ועם אופק בטוח לתעסוקה עם פרנסה מכובדת בצידה. משך הלימודים בין שנה לשנתיים וחצי.

פנסיה דצמבר 2020
ענת עפרי – מנהלת הפן החברתי וההתנדבות של החברה מובילה את הפרויקט ושותף לו רונן נחמיאס – מנכ"ל ביה"ס להכשרה המקצועית של סוכני הביטוח ע"ש אורין שפלטר. סמנכ"ל העמותה אלירם – ליווה את ארבעת הצעירים הנרגשים שנבחרו לפרוייקט – למפגש חשיפה במגדל חברה לביטוח.


בונים עתיד עם "עתידים"

עמותת עתידים פועלת מזה 20 שנה ויש לה השפעה משמעותית על הצבא, הפרט והמשק. התוודענו אליה באמצעות זאביק חיות שעמד בראשה משך תקופה ארוכה וסייע לנו בחיבור כמה מהצעירים שלנו לתכנית.
יואב מעוז – מנכ"ל העמותה בעת הזו, נעמי ראם תרשיש – מנהלת "עתידים לתעשייה" ולוטם קופליס – מנהל ארגון הבוגרים של עתידים חברו להדר יזרעאל – שלומד בתכנית במסלול "צוערים לשלטון המקומי" ומשמש כרכז דרום שלנו, כדי להעמיק את הקשר.
"עתידים" מיועדת לסטודנטים בגילאי 18-30, עם רקע סוציו-אקונומי נמוך, רובם מהפריפריה, לאחר שאושרה השתתפותם בלימודים אקדמאים (40% בטכניון, 25% באוניברסיטת בן גוריון, והייתר בר אילן ומכללות).
יש בה מספר מסלולי לימוד, ביניהם: מסלול הפונה לגילאי בית ספר, הכשרת עתודאים מצטיינים לצה"ל, לימודי תכנות וסייבר ללוחמים משוחררים ולימודי הנדסה ומחשבים לחיילים בודדים.
יעד מרכזי בתכנית הינו שילוב הצעירים בעבודה בתחום ובמהלך לימודיהם. אחוז ההשמה בשנה ב' עומד על 50%, בשנה ג' 75% ובשנה ד' 90%.

משה וורקו מונה לתפקיד עוזר ראש עריית קריית שמונה

משה וורקו מונה לתפקיד עוזר ראש עריית קריית שמונה

משה וורקו, מצעירי העמותה ובוגר "צוערים לשלטון המקומי" מונה לתפקיד עוזר ראש עריית קריית שמונה!

ל"עתידים" מעל 7,000 בוגרים שסיימו לימודים ב-20 השנים האחרונות. ארגון "בוגרי עתידים" שואף לרתום את הבוגרים לליווי הצעירים בארגון, ואנו רואים בכך מפגש בין היעדים והרצונות של שתי העמותות.
בימים אלו יוצא לדרך פיילוט שבו אנו מלווים את תוכנית החונכות של "בוגרי עתידים", נחלוק את הידע והניסיון שצברנו, נאפשר למתנדבים מהתעשייה ללוות חלק מהסטודנטים שלהם ולצעירים שמלווים על ידנו להכנס לתכניות ההכשרה של "עתידים", בסופה ישתלבו בתעסוקה.

מקושרים שכמונו

הסתיימה בהצלחה רבה שנה ראשונה של שותפות עם קרן רש"י, יתד ומשרד הרווחה, במסגרת מיזם "מקושרים", בו ליווינו 35 צעירים ושיתפנו ידע.
עד לפרסום המכרז לליווי מאות צעירים, שעתיד להתפרסם במהלך השנה הבאה, קרן רש"י ביקשה להאריך את הפיילוט איתנו בחצי שנה נוספת.

ומה בצפון?

גל פרדקין, רכזת צפון שלנו, מעדכנת שלאחר שלושה חודשים של הכנות, ראיונות וציוותים, השקנו פרוייקט משותף עם מרכז הצעירים ביוקנעם, שבו צעירי הישוב מלווים ע"י חונכים מהקהילה. בנובמבר התקיים ערב פתיחה חגיגי ומרגש בשתי קפסולות, בנוכחותם של ראש העיר מר סימון אלפסי וסגנו מר רומן פרס, ונציגי משרד הבינוי והשיכון שאחראים על שיקום שכונות. הפרויקט אמור להימשך עד סוף 2021.

מכינת צור שלם

מכינת צור שלם

המכינה בכרמיאל מכשירה לוחמים למקצועות הרתחות וה-CNC. זוהי השנה השנייה שבה אנו מלווים את החונכים של צעירים המשתתפים בפרוייקט.
ורד לוי מנחה את הקבוצה, ויחד עם גל פרדקין, ערכו מפגש חנוכה חגיגי לצעירים ולצוות המדריכים.

מכינת צור שלם

כל אחד מהצעירים שיתף על האור שבחייו והאור שהביא לאחר, תוך שהוא מדליק נר.
החונכים שלחו סרטונים עם ברכות לצעירים וכולם הרימו כוסית לכבוד החג ולכבוד השחרור מצה"ל.
המפגש היה משמעותי ומרגש מאוד.

 

 

אינטל למען הקהילה

אינטל קוראת לעובדיה להתנדב בקהילה.
אינטלאלי מאיר – חונך בעמותה ומהנדס אלקטרוניקה באינטל ירושלים, ממשיך לקדם את השותפות ביננו, מייצג אותנו בכל ירידי ההתנדבות של החברה, מגייס אלינו מתנדבים ובנוסף… אינטל תורמת לנו 10$ על כל שעת התנדבות!!

 

מלגת לימודים מאת יהודית ודודו ויזל

מלגת לימודים מאת יהודית ודודו ויזלהגברת יהודית ויזל פנתה אלינו בהצעה לממן מלגת לימודים לזכר הוריה, ילידי רומניה – לצעיר או צעירה המלווים בעמותה.
בין הקריטריונים המשמעותיים שיבחנו: תחום הלימודים והשפעתו העתידית המיטיבה על אחרים ויכולת המלגה להביא לשינוי משמעותי בחיי הצעיר שיקבל אותה.

עשרים ושניים צעירים הגישו בקשות ואנו ממתינים להחלטת התורמים.

 

 

החווה החקלאית של יוצאי אתיופיה בלטרון

במסגרת הסיורים של אלון שוסטר, שר החקלאות ופיתוח הכפר, ממייסדי העמותה, הוא ביקר בחווה החקלאית של יוצאי אתיופיה בלטרון.
שרת הקליטה, פנינה תמנו שאטה, שגם היא השתתפה בסיור, הגיעה בליווי מנהלת הפרוייקטים בלשכתה, ישראלה אינהו, מבוגרות העמותה

 

 

שליחנו ב"גרוטיראלי"

כותב אלירם, סמנכ"ל העמותה: לפני שלוש שנים השתתפתי בפעם הראשונה במירוץ גרוטראלי, שהיה עבורי חוויה יוצאת דופן במובנים רבים. מדובר במסע חברתי עם מכוניות ישנות ששוויין עד 3,000 ש"ח. יצאתי למרוץ עם חבר מהמושב, עם המיצובישי סופר לנסר שנת 95 הישן של ההורים שלי.
כשסיימנו את המרוץ אחד המשתתפים כתב את הקטע הבא שלדעתי מסביר את חווית המרוץ המיוחד הזה באופן עמוק ומדויק:
… בני האדם הם בהחלט חלק מנס הבריאה, חשובים אמנם אבל לא יותר חשובים מהים, ההר היער או הלוויתן. בשחר הבריאה האדם היה דווקא מהנחותים שבין קבוצות בעלי החיים, פגיע קטן מימדים יחסית, לא מהיר במיוחד בוודאי לא החזק ולא הנשכן בקבוצת היוצרים החיים. למעשה האדם היה חטיף קל להשגה לבעלי החיים בשכונתו. דא עקה, במאבקו של האדם נגד גורלו המר בממלכת החי, תוך כדי דילוגיו מעץ לעץ למערה ועד לצעדיו הראשונים על הירח, האבולוציה פיתחה באדם תכונות ומיומנויות שהצילו את חייו והפכו אותו מניצוד למלקט לצייד שרדן נחשב לעצמו ולסביבה.
מה הן אותן תכונות? הסקרנות, התאגדות בקבוצות, החשיבה והמאמץ הקבוצתי, פיתוח שפת סימנים, המצאת האש, השפה, כלי עבודה וכלים להגנה עצמית ועוד. גם בקרב בעלי חיים אחרים ישנם ביטויים לארגון וקבוצתיות ברמה זו או אחרת של הצלחה. אך אין ספק שקבוצת בני האדם עשתה זאת מהר יותר וברמה גבוהה בהרבה.
ההתפתחות בקרב בני האדם מפוארת ועתירת הישגים ושיאים, אך בד בבד התפתחו באדם תכונות מזיקות, מעכבות ושליליות כמו למשל תחושת מחסור שדחפה לחומרנות, הפרטנות והבדלנות, חיפוש הנוחות, הסתייגות משיתופי פעולה עם זרים, זלזול בערך העזרה לזולת והקבוצתיות, קוצר רוח וחוסר סובלנות, בטלה ועצלות. כל אלה החלישו תכונות וערכי יסוד שבזכותם שרדנו בין בעלי החיים.
הגרוטראלי הוא ביטוי וגעגועים לערכים הבסיסיים ולתכונות הישנות האלה שנשתכחו ונשחקו. מסע גרוטראלי מרענן את היוזמה, מעורר את הרוח להתמודד מול קשיים ותקלות, מרענן ערכי שיתוף פעולה נשכחים ואחווה בין אנשים שנפגשים לראשונה.

עבודת צוות בחבל, גלגלת ובקבוק מים

התפעמתי מחדש מיופיה של עבודת צוות בחבל, גלגלת ובקבוק מים. חזרנו ליצירתיות, ליוזמה של אנשים שמתמודדים יחד עם אתגרים טכניים, חוסר נוחות במדבר, במעלה, במורד, בהר, בוואדי, במים ובשבילי עיזים. בתוך כך פגשנו את הארץ שלנו ונופיה באופן בלתי אמצעי עד קו הסיום.

בסוף המסע שבנו רכובים על כלינו ששרדו וניצחו. משחזרים את הקשיים. באנו ממקומות שונים ונפגשנו לראשונה, מגלים שחווית מסע גרוטראלי ניערה ורעננה חבילת ערכים עתיקים בסיסיים שהתנוונו בנו זה מכבר.

 

לפני חודש יצאתי למסע גרוטנוע הראשון בישראל עם טוס טוס 125 סמ"ק שהיה חוויה בלתי רגילה. בעקבות המסע הזה הגיעו אלינו 5 חונכים מדהימים, ביניהם ינאי חיאל – ממייסדי הגרוטראלי.
למחרת, הוזמנתי לתוכנית הבוקר של אברי גלעד, שם סיפרתי על "מצמצמים רווחים" וגייסנו עוד כמה חונכים.
בעקבות החשיפה קיבלנו גם כמה תרומות ממשתתפי המסע שהתרגשו מהפעילות שלנו והחליטו לתרום. אני מקווה שנוכל לקיים את המסע הבא בשותפות עם מצמצמים רווחים…

מצטרפות

אדווה סילקו – מנהלת המשרד ומשאבי אנוש, מחליפה את נווה פסח. היא במקור מחדרה והיום תושבת גבעת אולגה, בוגרת תואר I (בתמיכת קרן "הישג" ובהצטיינות) במדעי התנהגות ומשאבי אנוש במכללה האקדמית נתניה.
גל בלווה – עוס"ית העמותה, בעלת תואר ראשון ושני בעבודה סוציאלית, עם התמחות קלינית בטיפול בטראומה, בתחום הנוער והצעירים בסיכון, בהנחיית קבוצות טיפוליות ודינאמיות ובטיפול באמצעות פעילות שטח ואתגר.

איך להגיע אליה בWaze/ גל בלווה

בואי אליה בצניעות
פני ימינה ברחוב הלב הרחב
הושיטי ידך מהחלון
היי רגישה לרוח – יכול להיות שהיא תהיה סוערת
ואולי תבשר על סופת ברקים קרבה

זרמי לצד השיטפון יחד איתה
זהי מתוך סדקי האדמה היבשים
את המקום הרך והנעים,
הניחי שם את נפשך.

צאי מהרכב, חלצי נעלייך
ודרכי ברגלייך בבוץ
אולי הוא יהיה קר מדי…
אולי הוא ילטף את אצבעותייך

געי בעלי החצב שבקעו
מוריקים ובשרניים
מבין הסדקים,
ודעי –
שבסתיו הם יפרחו

זו אני ,
גל בלוה, הצטרפתי לעמותה בתפקיד עובדת סוציאלית לא מזמן.
הסבר הדרך הנ"ל משקף את הדרך שלי להגיע אל העמותה,
אל הצעירה המקסימה שאני זוכה לחנוך במסגרת התנדבותי
ואת הדרך להגיע לכל אחד מאיתנו – מתנדבים וצעירים בעמותה.

מרגש להצטרף לעמותת מצמצמים רווחים הכל כך מדהימה!
וברוח הקורונה שמחה להזמין אתכם – קהילת מצמצמים – חונכים וצעירים כאחד
לסדרת הרצאות זום מרתקות שיתקיימו אחת לשבועיים – ללמוד, להתרגש, להרגיש ביחד – מבלי לצאת מהבית. קישור ישלח בתחילת 2021
להתראות

נפרדת

רייצ'ל אפשטיין, מנהלת תחום צעירים ומתנדבים בעמותה, כותבת:
"זה לא בדיוק שיר פרידה…
אמנם אני מסיימת לאחר שנה וחצי בעמותה, אבל אני לא באמת נפרדת מכם.
רובכם יודעים על עברי כנערה בסיכון וכמה היה לי משמעותי לראות את החונכויות בעמותה מתפתחות וגדלות לקשר ממשי, אישי וחזק. הייתה לי הזכות ללוות אתכם ולהיות שם ברגעים הטובים וגם באילו שפחות.
תודה לכל הצעירים, החונכים, המנחים, צוות העמותה והועד המנהל על שנתתם לי את האפשרות לסייע ולהשפיע".

רייצ'ל – ביצעה את עבודתה במסירות ובמקצועיות, כרכזת צפון בתחילת הדרך, וכמנהלת תחום צעירים ומתנדבים ואחראית על אזור המרכז – במהלך החודשים האחרונים.
אנו מודים לרייצ'ל על ליווי מקצועי של הרכזים, יצירה וקידום שיתופי פעולה, גיוס משאבים ומתן מענה אישי משמעותי ורגיש לצעירים, חונכים ומנחים בעמותה.

חג אורים שמח
דפנה הרולד שפר
וכל צוות מצמצמים רווחים